onsdag 9. februar 2011

Duften av nystekt brød

Det er lite som slår duften av nystekt brød. Den deilige luktet tirrer magen til å tro at du er sulten, selv om du egentlig er mett. Og slik er det her hos meg nå. For nå står brødet i ovnen å godgjør seg. Men i disse tider hvor julefettet skal bort og slankeoppskriftene står i kø skal vi jo egentlig holde oss unna brødmat og slikt- vi har jo tross alt lært at disse karbohydratene kan forvandle oss til elefanter. Men med dette kan jeg glede alle dere brødelskere som ligger i hardtrening for bikinisesongen, for dette er et lavkarbobrød, uten mel. Når jeg fortalte at jeg hadde bakt brød uten mel, fikk jeg flere tilbakemeldinger som...jammen går det an da?? Dette er nok neppe noe for store staute karer, men så ligger nok de neppe i hardtrening for bikinisesongen. Men det skal sies at det er ikke bare for de som jobber seg målbevisst mot sommerens idealmål. Det er sunt, godt og det metter.

Oppskriften til 1 brød er:
4 egg
1/2 boks creme fresh eller kesam
3 ss kaldpresset olivenolje/rapsolje
1 ss bakepulver
1/2 ts salt
50 g linfrø
50 g havrekli
50 g sesamfrø
50 g solsikkefrø


Pisk eggene og bland inn creme fresh og olje. Tilsett resten og rør om. Konsistensen skal være bløt, altså ulik andre brødoppskrifter. Dekk en brødform med bakepapir. Hell røren oppi og sett i ovnen. Ingen heving.

Nederste rille 180 grader i 55 min. For stort brød dobbel oppskrift og 10 min lenger steketid.

Dette er virkelig brød på 1-2-3! Enklere kan det ikke bli.



Velbekomme!

 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar