lørdag 26. februar 2011

Foccaciabrød og litt tapas


Foccacia ferdig til servering.

Siden vi fikk besøk i går kveld ønsket jeg å verdsette hans besøk med litt god mat og valgte da litt tapas.

Tapas er nok for de fleste velkjent. Men syns allikevel det er verdt å nevne litt om dens opphav. Tapas kommer fra det spanske navnet tapar som betyr å "dekke over/dekke til". Opprinnelig plasserte man en liten brødskive over sherryglassene for å forhindre fluer. Og i følge legenden startet tradisjonen med kong Alfonso X, som drakk vin sammen med småretter som rekreasjon etter sykdom. Etter at han ble frisk ga han alle tavernene ordre om å ikke servere drikke uten en liten matbit/snack "tapa" (kilde  Wikipedia). Dette var det nok ikke alle som viste.

Når man leser i kokebøker om fingermat og alt man kan lage, kan man fort bli litt motløs. For det tar tid dersom en skal lage selv bare småe retter, når man skal lage flere typer. Men jeg valgte å jukse litt og gjøre det litt enkelt for meg selv. For jeg tenker at man behøver ikke lage alt selv fra bunnen av, som å slakte oksen til choritzoen og høste oliven. Jeg handlet inn litt ulik kjøttpålegg, oliven og aioli (jeg foretrekker den med sennep i, da jeg syns mange har så utpreget majones og hvitløksmak) og ulike grønnsaker til en god salat. 

Men til tapas er Foccacia selvskreven og den lager jeg selv. Det er i grunnen ganske lett, men tar litt tid for den den skal heve i flere omganger.   

Basis ingredienser: gjær, vann, sukker, salt, olivenolje, durumhvete og hvetemel.
Smakstilettinger; urter, oliven, tomat, fetaost etc.

Oppskrift:
1 pose tørrgjær
6 dl lunkent vann
1 ts sukker
3 ts salt (jeg foretrekker havsalt)
8 ss olivenolje
400 g durumhvete
500 g hvetemel (står i oppskriften 600 g men det blir alt for mye)



Etter første heving (1)

1. Bland gjær, sukker, salt, durumhvete, vann og urter. Det skal være en ganske bløt konsistens. Heves i 30 min.
2.Bland i hvetemel og litt av oljen. Kna deigen vel og lenge (eller la maskinen gjøre jobben for deg). Ha resten av oljen utenpå  slik at deigen blir glinsende. Heves i ca 1 time.
3.Smør en langpanne ha deigen i (dersom du bruker bakepapir er det ikke sikkert bunnen blir sprø). og pensl med olje.  Etterheves i ca 30 min.


Etter hatt på olje (2)


 Før steking (3)
Etter at den har etterhevet. stikker jeg små "hull" i deigen. Har på tomat og fetaost. Et annet alternativ er oliven og timian.
Stekes på 200 grader C. i 20-30 minutter.
(Foccaica som med annen hvetebaks blir fort tørr).

I tillegg laget jeg ovnsbakte poteter, kylling og så laget jeg etter tips fra en venninne Dulcita tomat fylt med snøfrisk


Du skærer av toppen av tomaten. graver ut litt av kjøttet med en liten kniv. Hadde litt salt. Fylte med Snøfriskost, naturell (her kan man bruke med eller uten krydder) og pyntet med gressløk og litt kvernpepper.


Jeg tok den kjappe løsningen med å bruke potetlumper. Man kan lage lakseruller selv, men det hadde jeg ikke tid til. Jeg smurte lompen med snøfriskost, hadde på røkelaks og gressløk. Kutter opp i passende biter. Alt rask og veldig enkelt. Det hele nøt vi med en god Chablis!


3 kommentarer:

  1. MMM, dette ser jo så godt ut da. Flinke deg. Vi sees om en uke da Roomy, jeg er jo på skolen hele uka vet du. Klem til deg!

    SvarSlett
  2. Ser ut som fin tapas, og fine bilder!

    SvarSlett
  3. Mmmmm.... kommer plutselig på besøk ;-D

    SvarSlett