søndag 20. februar 2011

Cafèliv i gamlebyen

Jeg har igjen vært på cafè. Siden jeg fikk så mange hyggelige tilbakemeldinger fra mitt forrige cafèbesøk, har jeg på nytt tatt tasteturet fatt for å skrive noen ord fra dette hyggelige besøket. Turen denne gangen gikk til Gamlebyen, Fredrikstad og Mormors cafè.

Mormors cafè er opptatt av rene og gode råvarer og bruker mat fra lokale leverandører så langt dette er mulig (hentet fra deres egen hjemmeside). Dette er en hyppig besøkt cafè med mange gjester. Det gjør at det noen ganger kan være vanskelig å finne bord. Men dersom man har litt tolmodighet blir det nok et bord ledig. Eller så kan det hende du har litt flaks som vi hadde i går, at det er noen som er på tur til å gå akkurat i det du kommer inn.


Tross i at det er en travel cafè er det en lun og trivelig atmosfære. Opplever ikke dette stedet som støyende. Her er det mulighet for å ta en pause fra en ellers hektisk hverdag men noe godt i koppen eller en liten matbit.


Vi spiste tapas, 8 biter, bestående av spekeskinke, artisjokk, varme poteter, kjøttboller (ikke sterke), brie, en til ost (mulig parmesan), oliven og salat. Det serveres brød til retten. Alledeles nydelig både i smak og utseende. Og man må ikke vente lenge på maten.  Min mann drakk denne solbærsaften, og mener at den smaker som bestmors egenproduserte saft. Før måltidet nøt jeg en chai latte i en stor og romslig kopp. Alt dette kan anbefales!

Inne fra cafèen. Har du øye for detaljer er det masse å se på, som igjen bidrar til å skape en hyggelig atmosfære.  


Du kan enten velge å sette deg i en godstol når kaffen skal nytes, eller sitte ved et mer større og stabilt bord om dere er mange gjester som skal nyte en matbit. Her er det mage muligheter så bare å velge det som måtte passe, så langt det er ledig da :-). Det er også mulighet til å reservere bord dersom man er mange, og er der i en spesiell anledning. De er veldig behjelpelig og imøtekommeneMormors cafè. Dersom du har lyst til å lese mer om cafèn kan du gå inn på deres hjemmeside: http://www.mormorscafe.com/

Når tallerken er tom og praten går mot slutten, kan man avslutte dagen med å rusle rundt i Gamlebyen. Er ikke livet herlig! God tur!

2 kommentarer:

  1. En veldig hyggelig kafe som jeg alltid tar turen innom når jeg er i Fredrikstad!

    SvarSlett
  2. Ja, det er viktig å kjenne til de hyggelige cafèr på ulike steder. Og jeg tar gjerne imot tips på andre cafèr som kan være verdt å avlegge et besøk som ligger i Østfold omeng.

    SvarSlett