mandag 22. november 2010

Dagens fangst

Vi har nå kommet inn i førjulstiden, med dens herlige sjarm. Det er nå man skal rusle (merk rusle - IKKE springe- og IKKE husje på folk som går litt saktere enn ønsket tempo!) rundt i gaten, stikke innom en butikk eller to før man setter seg ned på en cafè, nyter en deilig kaffe med noe godt attåt og snakker om dagens fangst. Kan vel ikke bli bedre enn det vel?

- Og her om dagen gjorde jeg nettopp dette. Og gamlebyen i Fredrikstad er bare helt perfekt for en slik tur, med hyggelig atmosfære og alle sine søte små butikker. Og det er spesielt èn butikk jeg bare må innom når jeg er i gamlebyen- og det er Lille Spesial. Det er så mye lekkert der inne og fristelsene står på rad og rekke, opp og ned, og i alle krinker og kroker. Så her gjelder det å være bestemt hvis ikke kommer man ut med både det ene og det andre, i tillegg til en mye slankere lommebok. Og man bør jo være litt forsiktig i disse dager. Men litt må man jo unne seg tross alt....

Og her er hva jeg kom over:
Her er mandler med sjokolade og kanel, fikenmarmeladeog noe appelsinblomsthonning

De mandlene er bare så utrolig gode! Smakte de første gang i London, på Borough marked. Klarte å komme hjem med et halvt kilo - og det er litt kan man si. Etter at de var så godt forsvunnet spottet jeg de tilfeldigvis på Lille Special.

Fikenmarmelade hører julen til - og ellers i året for den saks skyld!
Serveringstips: - og det trenger ikke være lørdag unne seg litt hygge!

Bruchetta med brie og litt marmelade - velbekomme!


4 kommentarer:

  1. MMM, jeg blir gjerne bedt på litt brie med fikenmarmelade...klem fra Roomy

    SvarSlett
  2. Lille Spesial er en flott butikk! Må si meg enig i beskrivelsen av de mandlene der:-) Prøv også pistasjnøtter i honning til ost fra Gansgstad Gård..

    SvarSlett
  3. Takk for tipset! Det må nok prøves, sier jo ikke nei takk til gode mattips :-)

    SvarSlett